SQ9SFE - op. Michał, QTH: JO90OG

Miernik LC

Aby wykonać FunCube Upconverter potrzebowałem nawinąć cewki o wartościach 143 nH, 151 nH i 141 nH. Wszystkie te cewki są wykonane z 6 zwojów drutu 0,7 mm nawiniętych na śrubie M6. Powstał problem pomiaru tych cewek po nawinięciu. Trafiłem na opis urządzenia wykonany przez kol. SQ8CBY w oparciu o projekt kol. VK3BHR ze zmodyfikowanym oprogramowaniem przez kol. SP7DQR.

lc_meter

Kolega SQ8CBY przeprojektował płytkę pod przekaźnik JRC-23F oraz pod posiadany kondensator 1000pF 0,5%, który jest bardzo ważny w tym projekcie jako kondensator wzorcowy. Udało mi się dostać kondensator 1000pF 1% w jednej z firm sprzedających wysyłkowo elementy elektroniczne. Procesor PIC16F84A można zaprogramować ogólnodostępnymi i tanimi programatorami JDM oraz oprogramowania IC-PROG 1.06, które należy skonfigurować zgodnie z opisem na stronie http://www.dcc24.eu. Płytkę wykonałem metodą biurową zgodnie z opisem zamieszczonym na portalu elektroda.pl przez kolegę Czubi82. Testowałem wiele metod termotrasferu, ale metoda biurowa daje najlepsze rezultaty. Schemat płytki w lustrzanym odbiciu jest na stronie kol. SQ8CBY.

plytka pcb

Miernik złożyłem, uruchomiłem i przetestowałem.

zlozony

Pajączek testowy

pajak

Zmieścił się do obudowy o wymiarach 130 x 95 x 25. Elektronika zasilana jest z baterii 9V, urządzenie posiada następujące przełączniki: zał/wył, podświetlenie, reset procesora, wybór pracy miernika. Pomiar dławika:

DSC_0013

Pomiar kondensatora ceramicznego:

DSC_0014